Stuurloos

Waar is het fout gegaan, waarom werkt het niet meer wat ik altijd doe?
Ik heb alles wat mijn hartje begeert, maar is dit het nu?
Ik ben teleurgesteld in het leven. Wat doe ik hier eigenlijk.
Ik heb zo mijn best gedaan, maar voel me niet gelukkig.

Eerst zijn het momenten, gedachten. Later worden het dagen. En dan rijgen die dagen zich aaneen tot perioden. Lange perioden. Je voelt je somber, depressief of juist afgevlakt en onverschillig.

De impact van trauma

Heb je een schokkende gebeurtenis meegemaakt? Een ongeluk, bijna verdrinking, beroving, verkrachting of ben je jarenlang gepest? Dan kan er sprake zijn van veel stress in jouw lichaam en geest. Het wordt ook wel PTSS genoemd, Posttraumatische Stressstoornis.

Je hoeft echter geen ongeluk of beroving te hebben meegemaakt om last te hebben van stressymptomen. Het kan ook zijn dat je een overtuiging hebt die belastend is, omdat je dat als kind zo hebt begrepen. 'Ik ben niet goed genoeg', 'ik moet kunnen presteren'. Of een idee: 'ik heb het idee dat iedereen naar me kijkt en oordeelt'. Of een fantasie: 'ik zak toch weer voor dat examen, want de vorige keer lukte het ook niet'.

Op alle thema's waar stress, oftewel emotionele lading op zit, kun je de emotionele lading afhalen. De thema's worden dan neutraal. Je hebt er geen last meer van. Ook al weet je de oorzaak niet van verdriet, angst, woede, verbijstering, enz.

Het zijn zaken die in het verleden liggen. Het was toen erg, maar je leeft nu! Neutraliseer je deze emoties, dan ben je bevrijd van de tentakels die je vasthielden in het verleden.

Je hoeft niet ziek te zijn om je niet goed te voelen

Stel je bent moe, maar de klus is nog niet af en dat is wel de bedoeling. Je neemt een kop sterke koffie, want je moet door. Goed concentreren kun je niet meer. Zo gaat het regelmatig, want er komt veel op je af. 

Je komt thuis na een dag werken. Je bent aan de beurt om te koken en de kinderen vragen je aandacht. Je schiet een paar keer uit je slof en als de boel eindelijk aan kant is val jij voor de tv in slaap. Het is al een poosje zo, dat je ’s avonds nergens meer zin in hebt en dan pas voelt hoe moe je bent. 

Je hebt het weer zo verdiend en je hangt lekker in de bank met een glas wijn. Dat doe je al jaren en de laatste tijd neem je er twee….. of drie. Je beseft, dat je daardoor chronisch te laat naar bed gaat, maar je voelt je niet sterk genoeg dit patroon te doorbreken.

Wat is er toch mis met mij

De afgelopen tijd voel je je niet goed. Je voelt je bijvoorbeeld angstig, hebt stemmingswisselingen, bent prikkelbaar, hebt nergens plezier in, het is je allemaal teveel en te druk. Je hebt pijnklachten, een ongeremde of gebrek aan eetlust, je hebt harde of te dunne ontlasting, je bent huilerig of zomaar boos en geïrriteerd. Er is sprake van een toenemende vermoeidheid, verminderd zelfvertrouwen. Je komt moeilijk in slaap, slaapt niet door of wordt moe wakker. Je kunt je moeilijk concentreren/leren en je trekt je steeds meer terug.

Om het tij te keren ben je naar de dokter geweest. Misschien heeft die je doorgestuurd naar een specialist en heb je een diagnose gekregen. Of je hebt op andere plekken hulp gezocht om van je toenemende klachten af te komen, echter zonder het gewenste resultaat.

Voor wie

Ieder mens heeft een eigen aanleg wat betreft zaken als sportprestatie, stressgevoeligheid, gewichtsbeheersing, herstelmechanismen, etc. Om zo gezond mogelijk te leven kun je jouw genetische code als leidraad gebruiken.

Daarnaast kun je een genetische aanleg hebben voor bepaalde ziekten. Bij constatering van bijvoorbeeld een auto-immuunziekte wordt DNA-analyse regelmatig gebruikt om eventueel suppletie- en leefstijladvies nog beter te kunnen onderbouwen.
Met een genetische aanleg voor een ziekte wil het lang niet altijd zeggen, dat je de ziekte ook krijgt. Daar kun je zelf veel aan doen. Een DNA-analyse helpt je uit te zoeken wat daarop van invloed is.