Je hoeft niet ziek te zijn om je niet goed te voelen

Stel je bent moe, maar de klus is nog niet af en dat is wel de bedoeling. Je neemt een kop sterke koffie, want je moet door. Goed concentreren kun je niet meer. Zo gaat het regelmatig, want er komt veel op je af. 

Je komt thuis na een dag werken. Je bent aan de beurt om te koken en de kinderen vragen je aandacht. Je schiet een paar keer uit je slof en als de boel eindelijk aan kant is val jij voor de tv in slaap. Het is al een poosje zo, dat je ’s avonds nergens meer zin in hebt en dan pas voelt hoe moe je bent. 

Je hebt het weer zo verdiend en je hangt lekker in de bank met een glas wijn. Dat doe je al jaren en de laatste tijd neem je er twee….. of drie. Je beseft, dat je daardoor chronisch te laat naar bed gaat, maar je voelt je niet sterk genoeg dit patroon te doorbreken.

Dit zijn een paar voorbeelden. Misschien heb je ook wat vage klachten, ben je niet helemaal blij met jezelf. Eigenlijk wil je dit helemaal niet, maar het is er zo ingeslopen. En je sust jezelf, want je hoort dit van meer mensen. En toch baal je.

Soms kom je iemand tegen, die daar helemaal geen last van schijnt te hebben. Iemand die lekker fit is, na het werk nog leuke dingen doet, een boek leest of een lange wandeling maakt. Hoe krijgen die mensen dat toch voor elkaar……

De rek uit je elastiek

Dat kun jij ook! Lekker fit zijn, energie voelen voor je werk, maar ook voor ontspanning daarna. De oplossing is vaak veel eenvoudiger dan je denkt. De zin in koffie, wijn, zoetigheid, chips, is een manier van je lichaam en/of geest om op een snelle manier evenwicht te herstellen. Die manier is niet gezond, maar voor de korte termijn werkt het.

Doordat je niet luistert naar wat jij echt nodig hebt, kan zijn dat je steeds meer een tekort krijgt aan belangrijke voedingsstoffen en dat verergert jouw probleem/gewoonte. Je komt steeds verder in de min en dat wil je niet.

Een tekort aan voedingsstoffen krijg je bijvoorbeeld als er verhoogde behoefte is, zoals veel en lang sporten. Stress, door bijvoorbeeld te lang en te hard werken, vraagt veel belangrijke voedingsstoffen. En wat denk je van herstellen na een operatie en klachten van ouder worden.

Met gezonde voeding en levensstijl kun je zelfs ziekte beïnvloeden, door je lichaam te ondersteunen en in goede conditie te brengen, maar je moet dan wel weten wat ‘gezond’ voor jou is!

Een tekort aan belangrijke voedingsstoffen krijg je ook door een ongezonde eetgewoonte. Snelle tussendoortjes, te weinig groenten en fruit, etc. Het is lastig in een tijd waarin veel van je wordt gevraagd voldoende belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Ons voedsel is veel armer aan bijvoorbeeld vitaminen, mineralen en sporenelementen dan 50 jaar geleden. Daarom zijn soms voedingssupplementen nodig om je sneller te laten herstellen.

Het geheim van de juiste voeding en leefstijl

Orthomoleculaire Geneeskunde helpt je evenwicht te herstellen en belangrijke tekorten aan te vullen op een gezonde manier, zodat je je weer energiek voelt, goed slaapt en je je weer goed kunt concentreren.

Orthos staat in het Grieks voor ‘gezond, ‘recht’ of ‘juist’ en moleculair voor ‘moleculen betreffende’.

Orthomoleculair gaat dus over de juiste, gezonde voeding, bijvoorbeeld de gezonde koolhydraten, eiwitten en vetten, maar zeker ook vitaminen, mineralen, sporenelementen.

Naast de juiste voeding is de verhouding inspanning/ontspanning belangrijk. En weer moet je weten wat je doet. Ben je chronisch uitgeput, dan is het niet handig om te gaan sporten. Je put jezelf immers nog verder uit. Eerst tekorten aanvullen en dan sporten. Daar word je fit van.

Van koffie naar wijn

In mijn werk als verpleegkundige was ik gewend veel koffie te drinken. De wisselende diensten eisten hun tol. In de weken nachtdienst dronk ik met gemak 15 kopjes koffie per etmaal. Vervolgens moest ik dat weer neutraliseren met een glas wijn, anders kon ik niet slapen. Maar ja, veel van mijn collega’s deden hetzelfde.

Ik was er aan gewend en ik ging altijd maar door, kon niet rustig zitten. Nu drink ik een paar kopjes koffie per dag. Veel water drinken heeft me geholpen de koffie drastisch te minderen. Alcohol drink ik al jaren niet meer en al met al voelt dat een stuk beter.

Weer rek in je elastiek

Reken af met ongezonde gewoonten, je vage klachten, vermoeidheid, slaapproblemen, etc. Word als degene die je tegenkwam, degene die daar helemaal geen last van schijnt te hebben. Iemand die lekker fit is, na het werk nog leuke dingen doet, een boek leest of een lange wandeling maakt.

Samen zoeken we uit wat voor jou nodig is om het evenwicht in en/of tussen je lichaam en geest, te herstellen op een gezonde manier. Met voedingsadvies en leefsstijladvies.